Entrevista a Munts Casamitjana

L’HORT DEL JOANOT
-Com i per què decideixes impulsar un hort escolar al Joanot? I quan de temps fa d'això?

El nostre hort està situat en el  racó del pati que anomenem PATI TRANQUIL. La creació d’aquest espai va sorgir per donar oportunitats d’esplai diferents dels jocs de pilota  durant  les hores de pati, per tal de cobrir les necessitats de la diversitat del nostre alumnat. 
Mica en mica, aquest espai va anar agafant forma. Ara té dues taules de fusta on es poden realitzar jocs de taulell  i cada dia de la setmana li toca a un grup diferent  anar a jugar i llegir còmics.  També té una rotllana de soques de fusta, feta amb l’ajut de pares,  on s’hi poden fer  classes a l’aire lliure i per suposat l’hort. Aquest espai també s’utilitza en la franja horària de menjador.


L’hort del Joanot és un projecte d’escola amb implicació de tot el professorat i alumnes. Jo en soc només la coordinadora. Els objectius s’actualitzen cada any en el pla anual del centre i es valoren en la respectiva memòriaque serveix per a plantejar-se els objectius pel següent curs.

L’equip docent de la nostra escola creu que la basant pràctica de l’hort, les feines de conreu, l’observació del creixement de les plantes, l’experiència del pas temps i finalment  poder-les assaborir són una bona oportunitat per prendre consciència de valors com:
  • El respecte per la natura
  • La necessitats d’una alimentació sana
  • La necessitat del treball cooperatiu 
  • El respecte entre els companys.

Aquest projecte forma part de la  vida de l’escola.

El repte més gran ha estat introduir les feines de l’hort en les experimentals a l’aula de ciències. Si l’hort no té una necessitat curricular s’acaba deixant de treballar. Per tant, nosaltres treballem a l’hort i a partir d’aquest fent activitats d’experimentació.

Podem dir que ho hem aconseguit, doncs aquest és el sisè curs.



-Què aporta als nens remenar la terra, conèixer el creixement de les plantes, estar en contacte amb l'hort?

La llista és força llarga
  • Treballar la consciència del nostre cos a partir del treball físic en les feines de l’hort creant un clima saludable d’aprenentatge.
·     Fomentar el treball en equip, aprenent i desenvolupant actituds de responsabilitats i col·laboració. Conèixer els principis bàsics de l’agricultura ecològica.
·     Estudiar el cicle de les plantes i tenir un coneixement vivencial.
·     Prendre contacte amb els elements naturals: terra i aigua.
·     Estimular l ‘observació, la percepció i la comunicació del món que ens envolta.
·     Educar l’alumnat en el respecte als altres i l’entorn escolar.
·     Apreciar la importància de la feina agrícola.
·     Adonar-se i descobrir l’origen d’alguns aliments.
·     Conèixer  les característiques principals i propietats alimentàries de les diferents plantes i fomentar una alimentació saludable i una dieta equilibrada per la salut.
·     Adquirir i ampliar el vocabulari relacionat amb les hortalisses, plantes medicinals , feines, invertebrats ...
·     Conèixer les relacions que s'estableixen entre els elements que formen part de l’hort .
·     Valorar la importància de mantenir l’equilibri de l‘ecosistema de l’hort.
·     Fomentar el valor de la constància i la responsabilitat, tenint cura de les plantes i valorant els resultats fruit del treball i l’esforç aportats.


Quina metodologia 

Cada sessió té una estructura semblant.

Com que sortir de l’aula és sempre emocionant, cal està preparat per contenir aquestes ganes de jugar dels nens.
A l’inici de la sessió dediquem un moment de relaxació i connexió amb el propi cos per estar en disposició de treballar ambla natura. Fem una rotllana per respira tranquils, mirar-nos al ulls, escoltar el silenci del pati. En cada sessió intentem fer una petita meditació.
Després ja podem començar l’activitat. 
  1. Fem una volta per observar els canvis i/o necessitats de treball.
  2. Formulem la proposta de treball a cada grup classe, que dependrà de les recerques o hipòtesis formulades a classe.
  3. Cal tenir clar el què cal fer  i perquè. A quina època de l’any estem, dades meteorològiques, ..
  4. Decidim el treball en equip. Repartiment de responsabilitats  i tasques per parelles o en grups.
  5. I molt important, finalitzem fent una reflexió sobre el procés i sobre els resultats utilitzant diferents llenguatges (oral, escrit, gràfic, plàstic..)
  6. A vegades aquesta informació la posem en el plafó del passadís o cartellera de l’hort on tots els cursos ho poden veure.  i en l’assemblea de delegats. 


7.    Faig una entrada al blog. http://joanothort.blogspot.com.es/

-L'hort (i respectar el cicle de les plantes) ajuda a guanyar en paciència?

Aprendre que les coses no passen en un pim pam, és una feinada.

Cada hortalissa que planten, a part de l’estudi del planter o llavor, fem una hipòtesi de creixement. Pensem quants dies o mesos creiem que seran necessaris per poder-la collir i menjar. Imagiem quan trigaran les fules a sortir, imaginem com les veiem al supermercat i com les hem plantat. D’aquesta manera podem fer un càlcul estimat. Ho anotem i així podem saber que ha encerta. Els agrada molt!


-Com l'aprofiteu pedagògicament a l'escola? Entenc que aporta uns coneixements transversals, que connecten amb diferents assignatures: plàstica, ciències naturals, llengua... 

Les activitats a l’hort segueixen els cicles de la natura: Tardor, Hivern i Primavera. El seu disseny correspon al currículum escolar de cada nivell dins de l’àrea de coneixement del Medi i els eixos transversals d’educació per la salut, medi ambient, alimentació i sostenibilitat. 

I les activitats a l’aula de ciència estan també en aquesta relació

Per exemple, a la tardor, treballem sobre les diferents característiques del sòl, a cada nivell fa la seva experimentació. Comencem per les textures del sòl, els components, la permeabilitat, la capacitat de campi fins a 6è on ja podem fer  l’anàlisi químic. 

A l’hivern, com que l’activitat a l’hort és més reduïda, podem fer experiments sobre la quantitat d’aigua en alguna fulla, o llimones del llimoner. Així com l’extracció de clorofil·la , o l’observació de les fibres vegetals....

Quan més feina hi ha és a la primavera, aquí tenim activitat per tots. L’observació dels invertebrat és la que té més èxit. 

I el més important, podem començar a buidar el compostador, que durant tot el curs anterior varem omplir amb les deixalles 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada